Tekstikoko
 
fiilis-alasivu-2017.png
 
Vapaa-aika ja matkailu

Liikuntaa juuri sinulle

Someron liikuntapalvelut järjestää ohjattua liikuntaa kaiken ikäisille somerolaisille. Painopiste ohjaustoiminnassa on vähän tai ei lainkaan liikuvissa ja erityisryhmissä (soveltava liikunta). Perheille, lapsille ja nuorille järjestetään myös ohjattua liikuntaa.  

Somero valittiin keväällä 2021 mukaan Ikäinstituuttin Voimaa Vanhuuteen-ohjelmaan. Ohjelman myötä lisäämme ikääntyville suunnattuja matalan kynnyksen voima- ja tasapainoryhmiä ja muuta hyvinvointia edistävää toimintaa.

Erityisliikunnalla eli soveltavalla liikunalla tarkoitetaan sellaisten henkilöiden liikuntaa, joilla on vamman, sairauden tai muun toimintakyvyn heikentymisen tai sosiaalisen tilanteen vuoksi vaikea osallistua yleisesti tarjolla olevaan liikuntaan ja joiden liikunta vaatii soveltamista ja erityisosaamista.

 

 

OHJATTU LIIKUNTA
syksy 2022

Ohjatut ryhmät pyörivät viikot 36-41 ja 43-50.  Ryhmiin ei ennakkoilmoittautumisia, ellei toisin mainita.

Maanantai

17.30-18.30 Circuit (Kuntosali)

Ohjattu kiertoharjoittelu kuntosalilla naisille ja miehille. Tunnilla harjoitetaan kehon lihaksia tasapuolisesti. Harjoittelu tapahtuu kiertoharjoitteluna sisältäen noin 20–30 harjoitetta kehon eri lihaksille. Tunnin alussa ja lopussa pidetään yhteiset verryttelyt ja venyttelyt ohjaajan opastuksella.

Huom! Kuntosali suljettu muilta asiakkailta maanantaisin 17.30-18.30 vko 36-41, 43-50

Tiistai

10.00-11.00 Ohjattu kuntosalivuoro (Kuntosali)

Ohjaaja paikalla opastamassa laitteiden käytössä. Sisältää alkulämmittelyt ja loppuvenyttelyt. Ryhmä tarkoitettu ensisijaisesti uusille käyttäjille.

10.30-11.00 Tuolijumppa (Iso sali, maksuton)

Kevyt tuolijumppa on suunnattu kaikenikäisille ja -kuntoisille. Jumppa suoritetaan tuolia apuna hyödyntäen.

11.00-12.00 Kiertoharjoittelu (Kuntosali)

Ohjattu kiertoharjoittelu kuntosalilla naisille ja miehille. Tunnilla harjoitetaan kehon lihaksia tasapuolisesti. Harjoittelu tapahtuu kiertoharjoitteluna sisältäen noin 20–30 harjoitetta kehon eri lihaksille. Tunnin alussa ja lopussa pidetään yhteiset verryttelyt ja venyttelyt ohjaajan opastuksella.

14.00-15.00 Virkeyttä kuntosalilta (Kuntosali, kuntosalilipun hinnalla)

Kuntosalivuoro kaikille, jotka pitävät yhdessä liikkumisesta. Ohjaaja paikalla avustamassa laitteiden toiminnassa ja liiketekniikoissa.

Huom! Kuntosali suljettu muilta asiakkailta tiistaisin 10.00-12.00 vko 36-41, 43-50
Kuntosali rajoitetusti käytössä tiistaisin 13.00-14.00 VoiTas -ryhmän ajan vko 36-43

Keskiviikko

12.00-13.00 Hyvinvointia kuntosalilta 65+ aloittelijat (ryhmään tulee ilmoittautua)
13.00-14.00 Hyvinvointia kuntosalilta 65+ jatko (ryhmään tulee ilmoittautua)


15.00-15.45 Voimaa ja tasapainoa (Iso sali)

Kaiken tasoisille soveltuva kiertoharjoittelu monitoimitalon isossa salissa. Harjoitteita niin voimaa kuin tasapainoakin haastaen. Harjoitteista on mietitty helpompi ja haastavampi versio, jotta jokainen voi suorittaa tehtävät omalla tasollaan.

Huom! Kuntosali käytössä rajoitetusti 12.00-14.00 ryhmien vuoksi vko 36-41, 43-50

Torstai

Kuntosali rajoitetusti käytössä torstaisin 13.00-14.00 VoiTas -ryhmän ajan vko 36-43

Perjantai

10.00-11.00 Ohjattu kuntosalivuoro (Kuntosali)

Ohjaaja paikalla opastamassa laitteiden käytössä. Sisältää alkulämmittelyt ja loppuvenyttelyt. Ryhmä tarkoitettu ensisijaisesti uusille käyttäjille.


11.00-12.00 Kiertoharjoittelu (Kuntosali)

Ohjattu kiertoharjoittelu kuntosalilla naisille ja miehille. Tunnilla harjoitetaan kehon lihaksia tasapuolisesti. Harjoittelu tapahtuu kiertoharjoitteluna sisältäen noin 20–30 harjoitetta kehon eri lihaksille. Tunnin alussa ja lopussa pidetään yhteiset verryttelyt ja venyttelyt ohjaajan opastuksella.

Huom! Kuntosali suljettu muilta asiakkailta perjantaisin 10.00-12.00 vko 36-41, 43-50


Vesiliikuntaryhmät 

Vesijumpat sisältyvät uimalipun hintaan.
 

Maanantai

6.30-7.00 Aamuvirkkujen vesijumppa (Iso allas, Hydrohex)

Helppo/keskiraskas jumppa aamuherätyksistä pitäville ihmisille. Tunneilla käytetään erilaisia välineitä. Maanantaiaamut jumpataan Hydrohexin tahtiin.


11.00-11.30 Lämpimän veden vesijumppa (Terapia-allas)

Helppo/keskiraskas jumppa, joka sopii kaiken kuntoisille. Jumpassa käytetään erilaisia välineitä.


14.30-15.00 Sydänjumppa (Iso allas)

Ryhmä on sovellettua liikuntaa ja suunnattu ensisijaisesti sydän haasteita kokeneille.


18.00-18.30 Joka somerolaisen vesijumppa (Iso allas)

Jumppa on teholtaan helppo/keskiraskas, joten se sopii kaiken kuntoisille. 

Keskiviikko

6.30-7.00 Aamuvirkkujen vesijumppa (Iso allas, Hydrohex)

Helppo/keskiraskas jumppa aamuherätyksistä pitäville ihmisille. Tunneilla käytetään erilaisia välineitä. Keskiviikkoaamut jumpataan Hydrohexin tahtiin.


13.00-13.30 Lämpimän veden vesijumppa (Terapia-allas)

Helppo/keskiraskas jumppa, joka sopii kaiken kuntoisille. Jumpassa käytetään erilaisia välineitä.


19.00-19.45 Vesicircuit (Iso allas)

Reipastempoinen kiertoharjoittelutunti. Huomioithan, että liikkeet suoritetaan sekä matalassa (120cm) että syvässä päässä (2m) allasta, joten perusuimataito on hyvä olla.

Torstai

11.30-12.00 Joka somerolaisen vesijumppa (Iso allas)

Jumppa on teholtaan helppo/keskiraskas, joten se sopii kaiken kuntoisille.


14.30-15.00 Reuma- ja hengitysjumppa (Terapia-allas)

Ryhmä on sovellettua liikuntaa ja suunnattu ensisijaisesti reuma- tai hengitys haasteita kokeneille.


18.00-18.45 Hiit+Core vesijumppa (Iso allas) 

Keskiraskas/raskas vesijumppa. Jumppa koostuu lämmittelystä, tabata intervallijaksoista sekä keskivartalon lihaskuntoliikkeistä. Loppuun aina jäähdytellään.

Perjantai

6.30-7.00 Aamuvirkkujen vesijumppa (Iso allas)

Helppo/keskiraskas jumppa aamuherätyksistä pitäville ihmisille. Tunneilla käytetään erilaisia välineitä. Perjantaiaamut jumpataan iloisen ohjaajan tahtiin.


10.30-11.00 Matalan kynnyksen vesijumppa 75+ (Terapia-allas) 

Rauhallista vesijumppaa lajiin tutustuen. Tule kokeilemaan vesijumppaamista.




 

Ilmoittaudu näihin ryhmiin!

Hyvinvointia kuntosalilta 65+ (viikot 36-41, 43-50)
ryhmä maksaa 35€, osallistujia max 15/ryhmä

keskiviikko
12.00-13.00 aloittelijat (Kuntosali)
13.00-14.00 jatko (Kuntosali)

Kuntosaliharjoittelulla saatavalla lihasvoiman paranemisella on todettu olevan merkittävää apua ikäihmisen päivittäiselle toimintakyvylle. Kuntosalilla järjestettävä ohjatturyhmä on tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille miehille ja naisille. Harjoitukset on suunniteltu erityisesti ikääntyneille. Painopakkalaitteiden lisäksi tunneilla tutustutaan myös vapaidenpainojen kanssa harjoitteluun sekä kehonhuoltoon ja muuhun hyvinvointia edistävään fyysiseen toimintaan.

Ryhmään ilmoittautuminen 6.9. mennessä numeroon 044 7791265/Mira tai 050 4732094/Maija

 

Voima- ja tasapainoharjoittelun tehoryhmä 75+ (viikot 36-43)
ryhmä maksaa 35€, osallistujia max 10

tiistai ja torstai
13.00-14.00 Kuntosali

Yli 75-vuotiaille tarkoitetuissa VoiTas-tehoharjoitteluryhmässä parannetaan kuntoa voima- ja tasapainoharjoittelulla kuntosalilla. Lihasvoima ja tasapaino ovat tärkeitä iäkkäiden ihmisten liikkumiskyvyn kannalta. Voima ja tasapaino heikkenevät iän myötä, mutta sopivalla harjoittelulla näitä ominaisuuksia voidaan ylläpitää sekä kehittää. Ryhmässä harjoitellaan kahdesti kahdeksan viikon ajan. Ryhmään sitoutuminen on tärkeää, jotta harjoittelusta saa parhaan hyödyn. Ryhmän aikana osallistujalle etsitään sopiva jatkoharjoittelupaikka.
 Ryhmät on tarkoitettu henkilöille, jotka

Ryhmään ilmoittautuminen 5.9. mennessä numeroon 044 7791265/Mira tai 050 4732094/Maija 

 

Elintapaohjausryhmät (viikot 44-48 ja viikko 2)
ryhmä maksuton, osallistujia max 10

tiistai
13.00-14.30 Ikääntyneille (monitoimitalo, kokoustila)
17.30-19.00 Työikäisille (monitoimitalo, kokoustila)

Elintapaohjausryhmä on tarkoitettu sinulle, joka kaipaat tukea arjen hyvinvointiin; liikkumiseen, ravitsemukseen ja jaksamiseen. Elintapaohjauksen tavoitteena on tukea terveyttä ja hyvinvointia sekä vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja jaksamista omassa arjessa. 

Ryhmiin ilmoittautuminen 31.10. mennessä numeroon 044 7791265/Mira tai 050 4732094/Maija